LaceNet. Cooperativisme a la docència a través d'Internet

"Formem un equip multidisciplinar on cadascú aporta el temps del qual disposa, la seva il·lusió i allò que sap, que en el cas de les TIC, acaba essent també allò que aprèn dels altres"

En Sàlix en diversos personatges dels projectes de Lacenet
En Sàlix en diversos personatges dels projectes de Lacenet
3-11-08 1:11 / Isabel Artero

Des de l'any 1995, els alumnes de primària d'un total de 70 centres del Bages comparteixen peripècies i aprenen amb el Sàlix, un divertit amic telemàtic que els acompanya en un recorregut virtual per aquesta comarca, per conèixer els seus gegants i capgrossos o per intercanviar informació sobre els seus respectius municipis.

Guiats per aquest personatge virtual, els petits de parvulari aprenen a reconèixer el món dels cinc sentits. Per la seva banda, els alumnes d'ESO naveguen a través de la xarxa en una expedició a l'Antàrtida o debaten entre diferents centres sobre els valors entorn del Barça i de l'esport, tot això en horari lectiu i sense haver de moure's dels seus centres.

El miracle és possible gràcies a la màgia d'Internet, però sobretot a la il·lusió i l'esforç de l'equip LaceNet, una associació de 35 professionals de l'ensenyament, majoritàriament del Bages, interessats a incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a la pràctica habitual de les aules, donar a conèixer totes les seves possibilitats tant a professors com a alumnes i fomentar el treball cooperatiu de tota la comunitat educativa a través de la xarxa.

Cooperativisme, il·lusió i... molt de voluntarisme

El col·lectiu LaceNet va néixer l'any 1995, en el marc d'unes conferències de l'expert Narcís Vives sobre les TIC, en les quals els assistents "ens sentíem molt motivats per introduir les noves tecnologies a les nostres classes, però sobretot perquè vèiem que Internet era perfecte per fomentar la llarga tradició de la comunitat educativa catalana de formació permanent i de treball col·laboratiu entre centres -explica la presidenta d'aquesta associació, M. Roser Torrescasana-, encara que la majoria de les vegades sigui a força de sacrificar moltes hores del teu temps de lleure". "Formem un equip multidisciplinar on cadascú aporta el temps del qual disposa, la seva il·lusió i allò que sap, que en el cas de les TIC, acaba essent també allò que aprèn dels altres", afegeix.

En l'actualitat, LaceNet està integrat a l'entitat IEARN-Pangea, nom que pren a Espanya l'organització IEARN (International Education And Resource Network), una de les xarxes educatives més importants, plurals i democràtiques, i manté contactes amb d'altres col·lectius dels Països Catalans, d'Espanya i d'altres països que han mostrat el seu interès en realitzar projectes en comú.

Un equip coordinador

Les set propostes educatives que LaceNet ha dut a terme fins ara tenen objectius i temàtiques diferents, amb la finalitat d'incloure totes les etapes educatives, des del parvulari fins a la secundària. Però tots tenen en comú la mateixa metodologia.

Un equip de coordinadors de LaceNet, renovable cada any, es responsabilitza de coordinar la resta d'equips del col·lectiu que conduiran els diferents projectes durant el curs. El mes de setembre s'obre el període d'inscripció dels projectes, que tenen una durada trimestral.

Un personatge de còmic

El fil conductor d'aquesta activitat telemàtica en tres dels seus projectes és el Sàlix, un antic lacetà (els ibers que habitaven el Bages) que torna a la seva comarca durant els nostres dies. En concret, en el projecte "Un passeig pel Bages", els alumnes del cicle mitjà de primària volen explicar-li com són ara els seus municipis a les classes de l'àrea de ciències socials.

La dinàmica és la següent: aquest personatge escriu un missatge a la web que llegeixen tots els grups participants per demanar informació sobre un tema concret. Totes les aportacions queden recollides en un espai web que es va construint a mesura que avança el projecte.

Les propostes de treball són molt flexibles i es demanen unes aportacions senzilles, que es poden ampliar voluntàriament, amb activitats complementàries

Els cinc sentits, una caixa i una web

A la proposta "Sàlix i els sentits", els objectius són l'aprenentatge dels cinc sentits amb el suport de les TIC, a l'etapa de parvulari, o que els més petits descobreixin la vista o el tacte al mateix temps que un ratolí i la pantalla d'un ordinador. Aquesta és l'única de les propostes educatives que fins ara ha engegat LaceNet que necessita un equip no virtual complementari:

Totes les escoles participants reben una caixa amb material sensorial i un conte per a cada sentit. A la web trobem suggeriments per utilitzar els materials i la proposta d'activitats amb tot el material de suport: activitats Clic, dibuixos dels contes, propostes didàctiques, etc., amb les creacions i les aportacions gràfiques dels nens i les nenes. Són les
col·laboracions que es demanen a les escoles (bàsicament d'imatges) per Internet, que s'incorporen a la web.

Alhora ofereix la possibilitat d'establir contacte amb un expert. Així, per exemple, en el cas del sentit del gust, els petits poden formular els seus dubtes i rebre consells i receptes d'una dietista de l'Hospital de Manresa.

Tot un èxit

Un total de 5.000 alumnes dels Països Catalans participen aquest curs en alguna d'aquestes activitats, senyal que aquest projecte telemàtic ha arrelat amb força en la comunitat educativa, malgrat que la promoció que s'ha fet fins ara del Sàlix i els seus ha estat bàsicament el boca a orella.

A alguns pares i mares els encanta poder veure a través d'Internet la feina que estan fent els seus fills aquest trimestre i el Sàlix, per la seva banda, és rebut com un heroi quan el personatge virtual es torna de carn i ossos durant la festa lacetana de final de curs a les escoles.

Consells d'una experiència

Per als integrants d'aquest col·lectiu, les claus per iniciar qualsevol experiència educativa semblant es basen en el fet d'estar motivat per aprendre i passar-s'ho bé amb un equip de persones amb què et trobes a gust i amb les mateixes inquietuds per tenir una formació permanent. Per això és fonamental la figura d'un dinamitzador que s'ho cregui i que sigui capaç d'engrescar els que estan al seu costat", segons diu en Josep Guzman, un dels coordinadors.

No obstant això, com després recorden, quan s'hagin assolit uns objectius satisfactoris, volen plantejar-ne d'altres i de més ambiciosos, si es presenta l'oportunitat. Aquest és el cas del projecte BITANTART, una de les set propostes educatives de LaceNet, iniciat aprofitant que un dels membres de l'equip tenia un familiar que participava en una expedició a
l'Antàrtida.

Finalment, acabarem amb el postulat següent: "Hem après a ésser realistes i a no agafar més feina de la que podem absorbir; és la manera de no angoixar-se i, així, poder fruir d’allò que fem".

Aquesta article d'Epi Amiguet està sota una llicència de Creative Commons (en la seva variant "reconeixement-no-comercial-compartit igual"). No es permeten usos comercials d'aquesta obra i es permeten modificacions sempre que es comparteixi de la mateixa manera. Aquesta article es inclòs en l'edició Manresa Innova que obra es pot descarregar des de http://www.ajmanresa.org i http://www.innovadors.cc